torsdag den 22. januar 2015

Så er vi kommet helt til Queenstown, som ligger syd på sydøen. I Picton nåede vi at gå endnu en del af Queen Charlotte Tract. Vi købte en vandtaxi tur ud til starten at ruten og så gik vi 15 km længere ind. Turen var fyldt med palmer, bregner og flotte kig til det blå hav. En femtedel af New Zealands kystlinie er heroppe, så der er virkelig mange flotte øer og bugte og udsigtspunkter. Det var også her at Cook sejlede ind i 1770 og opdagede øen.

Efter Picton kørte vi mod Abel Tasman og Golden Bay. Her lejede vi en dobbeltkajak og sejlede afsted i bugten i 4 timer. Det var vildt flot og noget af en oplevelse. Især var Mathies noget forbløffet over, hvor meget tidevandet spiller ind her. På de fire timer vi rodede nåede vandet at falde med 5 meter, så steder hvor vi havde krydset på vej ud nu var klippeblokker der stak op.

Dagen efter ventede en lidt lang køretur, men vi gjorde nogle stop, så det var til at holde ud. Det er svært at vælge, hvad man gerne vil se, for overalt er det flot, og overalt er der vandreruter vi har lyst til at gå. Samtidig er det godt, for vi føler, vi vinder hver gang vi har taget et valg, for så har det været den flotteste natur, der har mødt os.
Vi stoppede ved Pancake Rocks, som er kalksten der er blevet formet af vind og vejr de sidste mange mange år. Derefter kørte vi til Fox Glacier, hvor vi gik op og så foden af gletscheren. Det er meget specielt, at der er 20-25 grader vi havniveau og lidt længere oppe ligger der en gletscher. Bjergene som husede gletscherne er omkring 3000 meter høje, så de rager også godt op i landskabet.

Når vi skal sove, finder vi campingpladser, hvor det koster en lille skilling at sætte teltet op, men tilgengæld får vi havudsigt næsten hver nat - ellers er der kig til bjerge.

I går vandrede vi 1100 meter op og ned af et bjerg, for at få udsigt til to søer, Lake Wanaka og Lake Hawae og bjergtoppe. Det var så flot og ret hårdt tur op og ned, men helt sikkert det hele værd.

I dag har vi gået op på endnu en top for at nyde udsigten og Lake Wanaka og bjerge med sne på toppen, og nu sidder vi i Queenstown og spiser lækker is.

Vejret er stadig pragtfuldt hernede - nok 25 grader, så vi nyder det og har det rigtig godt. Der kommer billeder op senere, nettet her i iscafeen er ikke så hurtigt..